Met je team zit je te broeden op een creatieve oplossing. Brainstormen, kansen zien en uitwerken. Dan zit je niet te wachten op iemand die voortdurend roept wat er allemaal mis kan gaan en alle beren op de weg ziet. Alleen komt met bezwaren en problemen. Op alle slakken zout legt.
Het glas is altijd half leeg
De ‘ja maar, wat als….’ types. Voor hen is het nooit goed genoeg. De nadelen worden nauwkeurig op een rijtje gezet. De risico’s gedetailleerd in beeld gebracht. Nooit eens leuk meedenken maar de vaart uit de discussie halen. Het lijkt wel of ze alleen maar klagen en zeuren. Het glas is altijd half leeg. Om gek van te worden.
Vicieuze cirkel
Je ergernis groeit. Je zet je schrap voor de volgende ‘ja maar…’ opmerking. Hoe kun je die zo snel mogelijk afkappen. Je luistert al helemaal niet meer.
Grote kans dat de ander er nog een schepje bovenop doet, want blijkbaar pik je zijn belangrijke boodschap niet op. En die moet wel gehoord, want er kan immers heel veel mis gaan. Dat voorkomen is zijn grootste zorg. Niet voor niets wordt hij de zorgdrager genoemd.
Jullie komen terecht in een vicieuze cirkel van actie en reactie, waarin de irritatie over en weer stijgt. Vermoeiend. Funest voor de teamspirit en de energie in de groep.
Hoe doorbreek je dit patroon? Welke reactie is effectief?
Ja maar…collega´s waardevol
Om te beginnen breek ik een lans voor de zorgdrager. Hij of zij bezit namelijk uiterst belangrijke kwaliteiten voor teamwork, namelijk:
- denkt vooruit
- heeft alle eventualiteiten in beeld
- laat niets op z’n beloop
- maakt af waar anderen steken laten vallen
- gaat voor kwaliteit
Hiermee behoed de zorgdrager het team voor fouten en ondoordachte plannen. Hij zet aan tot nadenken over “wat als….’scenario’s en helpt het team om met kwaliteit uit de bus te komen. Uiteindelijk het succes waarop het team wordt afgerekend.
Een ‘Ja maar, wat als… type’ is goud waard voor je team. Over mind-set gesproken.
Valkuilen vermijden
Hoe help je de zorgdrager om uit de ‘klaag en zeur’ groef te blijven? Wat zorgt ervoor dat jij en je team de boodschap over risico’s blijven horen? Vijf tips met effect:
- Werk aan je eigen mind-set. Een zorgdrager is waardevol voor het team.
- Neem (de boodschap van) de zorgdrager serieus.
- Geef een zorgdrager complimentjes, spreek waardering uit. Daar maak je hem blij mee.
- Loopt de zorgdrager vast in zijn groef? Hou hem in een één op één gesprek een spiegel voor: ‘Zou jij het fijn vinden om met iemand samen te werken die alleen maar bezwaren en problemen ziet?’
- Bespreek samen hoe jullie de valkuilen (actie en reactie) kunnen vermijden. Maak daarover concrete afspraken.
Meer leren en oefenen?
Wil je meer weten over omgaan met zorgdragers? Met lastig gedrag of weerstand? Wil je oefenen met bovenstaande aanpak? Of met je eigen casus? Meld je hier aan voor een gratis persoonlijk gesprek om te verkennen wat ik voor je kan betekenen. Of bel /mail gerust met al je vragen. 06 29 51 73 99 / email hidden; JavaScript is required.
Je kunt ook meedoen aan de Summer course ‘Omgaan met weerstand’ in augustus (1 x hele dag, 2 x avond). Voor meer informatie en aanmelden. KLIK HIER