Het teamlid dat niet mee doet. Er geen zin in lijkt te hebben. Die altijd te laat komt op het overleg. Zwijgt en de vergadering uitzit. Niets bijdraagt aan de discussie. Ontwijkende antwoorden geeft als je hem rechtstreeks aanspreekt. Afspraken niet nakomt, omdat hij vindt dat ze nu net niet op hem van toepassing waren. De collega met grote letters op zijn voorhoofd: ‘IK DOE NIET MEE.’
Stoorzender
Je ergert je groen en geel. Hij is een grote stoorzender in jullie samenwerking. Ondanks dat je hem in er nadrukkelijk bij betrekt, blijft hij zich afzijdig houden. Als je hem aanspreekt heeft hij een verklaring, waar je direct je twijfels bij hebt maar niet je vinger achter kunt krijgen.
De andere teamleden hebben het ook met hem gehad. Ze vermijden hem. Ondertussen wordt er wel gemopperd.
Je hebt de neiging om het er ook maar bij te laten zitten. Dan ben je er vanaf. Het heeft toch geen zin. Je bereikt hem toch niet.
Toch is zijn kennis en expertise hard nodig. En ook zijn uren. Je komt al handen te kort om het werk op tijd af te krijgen. En is het wel eerlijk als hij er met deze houding mee wegkomt?
Vermijden?
Wat te doen? Vermijden voelt als ervoor weglopen en de gemakkelijkste weg kiezen. Helemaal niet jouw stijl. Op welke manier kun je wel greep krijgen op een ’terugtrekker’. Belangrijk is om niet af te wachten. Zodra je merkt dat een teamlid zich afzijdig houdt of niet (meer) meedoet actie ondernemen. Hieronder mijn tips om effectief te reageren op vermijdend gedrag.
Actief betrekken
- Maak een afspraak en geef aan dat je zijn advies wilt. In het gesprek leg je uit hoe je er in staat en waarover je advies wilt. Werkt de ander mee, dan is er (weer) sprake van betrokkenheid. De basis voor verdere afspraken.
Dialoog aangaan
- Regel een gesprek tussen jullie tweeën. Nodig de ander uit om zijn verhaal te doen om er achter te komen waar de schoen wringt.
- Communiceer volgens Jij – Ik – Wij principe.
- Jij: Eerst de ander uitnodigen om te praten. Luister, stel vragen en vraag vooral goed door. Geef de ander aandacht en waardering. Dat werkt heel verhelderend.
- Ik: Daarna kom je pas met jouw visie, jouw belevingswereld.
- Wij: Zoek naar de gemeenschappelijke punten en onderzoek of je er samen uit kunt komen.
Grenzen stellen
- Als de ander niet reageert en zich afzijdig blijft houden is het tijd om uit te dagen.
- Confronteer de ander stevig en duidelijk met zijn gedrag en vraag naar zijn beweegredenen. Welk antwoord er ook komt, schakel gelijk door naar Jij – Ik – Wij. Luister en vraag door. Probeer de ander aan de praat te krijgen om erachter te komen wat er aan de hand is.
- Stel je grenzen. Blijf in de dialoog en laat je niet verleiden tot een discussie.
Meer weten?
Wil je meer weten over communiceren volgens het Jij-Ik-Wij principe neem dan contact op. email hidden; JavaScript is required of 06 29517399