Je zit in de allerlaatste fase van jouw project of adviestraject. Nu moet het besluit vallen. Alle stappen zijn doorlopen zoals gepland.
Je hebt veel energie gestoken in de samenwerking met alle in- en externe partijen. Iedereen is bij het proces betrokken. Je hebt het vertrouwen gekregen. Jouw team heeft keihard gewerkt. Uit de terugkoppelingen met jouw opdrachtgever heb je opgemaakt dat je op de goede weg zat. Het uiteindelijke project-resultaat of advies staat als een huis.
Opdrachtgever aarzelt
Resultaat klaar en nu blijft het fiat van jouw opdrachtgever uit. Besluitvorming wordt telkens uitgesteld. Jouw stukken komen steeds terug met nog meer vragen, verzoeken om iets uit te zoeken, opmerkingen en wijzigingen. Hoe vaak je ook antwoord geeft en iets uitzoekt, er zijn steeds weer nieuwe vragen. Het lijkt allemaal nooit goed genoeg.
Zo langzamerhand weet je ook niet meer wat je nog moet opschrijven of doen. Om moedeloos van te worden.
Veel projectleiders en adviseurs zullen dit wel herkennen.
Redenen om (nog) niet te besluiten
Wat maakt dat opdrachtgevers niet beslissen? Uit mijn praktijk kan ik er wel een paar noemen:
- De timing. Het komt nu niet uit om het besluit te nemen, bijv. vanwege publieke opinie of eigen populariteit.
- De consequenties. Onzekerheid over hoe het besluit uit zal pakken. Welke gevolgen? Kan ik die wel verantwoorden?
- Gedoe in achterban. De opdrachtgever krijgt eigen fractie, bestuur of directieteam niet mee.
- Beïnvloeding andere opinies. Op het laatste moment is opdrachtgever gevoelig voor andere meningen.
- Andere verwachtingen. Ondanks de terugkoppelingen tijdens de rit had opdrachtgever iets anders verwacht.
Hoe trek je ze over de streep?
Heb je mogelijkheden om een opdrachtgever over de streep te trekken? Ik denk van wel. De volgende drie stappen helpen daarbij.
- Blijf open en nieuwsgierig. De neiging om zelf in de weerstand te schieten is verleidelijk. Een neutrale onderzoekende houding richting opdrachtgever is veel effectiever.
- Achterhaal waarom de opdrachtgever aarzelt. Waar zitten de zorgen? Waar wringt de schoen? Zoek de kern van het probleem. Wat is de werkelijke reden. Luister goed en vraag door. En laat zien dat je de zorgen of twijfels begrijpt.
- Betrek de opdrachtgever bij het bedenken van oplossingen. Binnen welke kaders is een besluit wel mogelijk? Hoe hou je (zo veel mogelijk van) het resultaat – waar immers veel partijen bij betrokken zijn geweest – overeind. Er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden.
Soms zijn er situaties waarin een besluit toch niet (meer) haalbaar is. Hoe jammer ook van alle inspanningen. Dan blijft over: erkennen en de schade naar buiten toe beperken.
Herkenning?
Herken je deze situaties? Kun je daarbij wel een sparringpartner gebruiken? Wil je coaching om dit soort problemen aan de voorkant (tijdens de rit) al zoveel mogelijk te voorkomen? Daarbij kan ik je helpen met projectcoaching of de coach-strippenkaart. Meer weten? Neem gerust contact met mij op of vraag een gratis persoonlijk intakegesprek aan. email hidden; JavaScript is required of 06-29517399.