Merk jij hoe lastig het is om positieve veranderingen vast te houden?
Je denkt een aantal stappen vooruit te zetten en komt er achter dat de mensen waarmee je samenwerkt niet meekomen.
Je ziet je teamleden enthousiast beginnen, maar na een tijdje doen ze weer zoals ze altijd deden.
Hoe doen anderen dat eigenlijk? Een vraag die je je zelf vast weleens stelt. Ik in ieder geval wel.
Deze maand werd ik op mijn wenken bediend met twee prachtige praktijkvoorbeelden. Met de Kwaliteitskring (KKNF) bezocht ik twee bedrijven die met veel succes continu verbeteren. Een producent van grafisch karton (Eska Graphic Board) en een Zweeds bedrijf in incontinentiemateriaal (SCA). Leuke rondleidingen langs indrukwekkende productielijnen en over uitgestrekte bedrijfscomplexen. Mooi hoe trots de medewerkers zijn op hun bedrijf en de resultaten van continu verbeteren.
Continu verbeteren begint in beide bedrijven met een duidelijk doel. Een voorbeeld: het verbeteren van de ‘uptime’, de tijd dat de productielijn optimaal werkt. Zodat de productie ongehinderd en zonder uitval doorgaat. Stap voor stap werken ze vervolgens aan dit doel, samen met de medewerkers. In acties voor daily improvement, projecten voor complexe problemen en doorbraakprojecten voor innovatie en ontwikkeling.
Elke stap vooruit wordt geborgd om terugval te voorkomen. Immers, gewoonten en routines zijn hardnekkig. De verleiding om in oud gedrag te vervallen groot. Ga maar eens bij jezelf na hoeveel moeite het kost om een gewoonte te veranderen. Dat vraagt aandacht en doorzettingsvermogen.
Hoe pak je dat aan? Hoe zorg je dat veranderingen blijvend zijn? Uit de bedrijfsbezoeken heb ik een paar leuke succesfactoren opgepikt.
- Ga de werkvloer op. Luister naar en praat met de mensen. Niet één keer maar iedere week.
- Kies een werkwijze en zet die door. Niet telkens een nieuwe methode introduceren.
- Maak medewerkers daadwerkelijk vrij voor verbeterprojecten. Zorg dat ze het project er niet ‘even bij moeten doen’.
- Zorg voor open communicatie. Laat zien wat je doet en waarom.
- Breng informatie naar de mensen toe. Verwacht niet dat ze het gaan ‘ophalen’.
- Deel de resultaten en vier de successen. Iedere keer weer.
En last but nog least:
- Zorg voor kartrekkers die de aandacht vasthouden en de zaak vlottrekken als dat nodig is.
Die kartrekker, dat ben jij als projectleider of teammanager. Door het open contact met je mensen hou je de vinger aan de pols. Je weet wat hen bezighoudt en welke actie nodig is om nieuw gedrag vast te houden. Nog effectiever worden als kartrekker? Behoefte aan meer handige tips en tools? Daar help ik je bij met coaching op maat. Meer weten? Bel (o6 29 51 73 99) of mail me gerust.
Meer lezen over de bedrijfsbezoeken? Klik naar mijn blogs: ’Japanse krijgskunst en Zweedse luiers een succesvolle combi?’ en ‘Eska Graphic Board heeft continu verbeteren in de genen’.