Uitwaaien aan zee, dat stond al een tijdje op ons verlanglijstje. Afgelopen weekend kwam het er eindelijk van. Richting Zeeland, samen met manlief. Vanuit Groningen nog een hele reis. Maar ja, wij hebben al jarenlang ons hart verpand aan de Zeeuwse kust bij Zoutelande. Voor april was het uitzonderlijk goed weer en we hebben heerlijke strandwandelingen gemaakt.
Ieder moment van de dag was het anders op het strand. De zee kleurde van helder blauw naar grijs en dan weer groenig. De ene dag kabbelde de zee met kleine golfjes. De andere dag was er een stevige branding. De ene wandeling moest je behoorlijk tegen de wind in, bij de andere stond er een aangenaam briesje. Heerlijk met de zon erbij. Dat veranderlijke, dat is voor ons de aantrekkingskracht.
Voor vele anderen denk ik ook. We waren zeker niet alleen op het strand. Wandelaars, zonaanbidders, gezinnen met kinderen, jongelui die voetballen, vissers bij avond, uitgelaten honden en dravende paarden. Werklui die de strandhuisjes opbouwden en tractoren die het strand egaliseren en de rommel die de zee heeft achtergelaten opruimen. Ruimte genoeg voor iedereen.
Tijdens het wandelen viel mij op dat het veranderlijke strand met al die mensen veel weg heeft van een hectische projectomgeving. Herken je dat in jouw project? Opdrachtgevers die steeds van idee veranderen. Beleidstrajecten en veranderingen in wet- en regelgeving die jaren duren. Klanten met wisselende wensen en behoeften. Stakeholders met verschillende belangen en machtsposities. Een krachtenveld dat er steeds weer anders uitziet. Hoe speel je daar op in en hou je tegelijk je project op koers.
Het strand is een prachtige metafoor voor een project. Van zo’n gedachte word ik gelijk heel vrolijk. Het strand is de heldere koers, de constante factor van het project. Tegelijk is het ook de flexibele omgeving die meebeweegt, reageert op alle invloeden. En ondertussen blijft het gewoon een mooi strand.
Mijn tip voor jou:
Is er weer eens veel drukte rond je project? Moet het ineens allemaal toch weer anders? Heb je de neiging om flink te gaan mopperen? Stel je het project dan eens voor als een strand. Je mindset verandert gelijk. Dat maakt het nadenken over jouw strategie al een stuk gemakkelijker. Wat is jouw koers (strand)? Welke factoren hebben invloed (zee, wind, zon, mensen)? Hoe kun je daar flexibel op anticiperen? En tegelijk op koers blijven?
Metaforen helpen om lastige zaken te doorgronden. Vaak levert een metafoor een glimlach van herkenning op. Het geeft lucht en ruimte. In mijn projectcoaching en coach-strippenkaart maak ik daarom graag gebruik van metaforen. Spreekt het je aan? Laat het me weten. 06-29517399 of email hidden; JavaScript is required.